Οι φωτογραφίες τοπίου είναι το πιο διαδεδομένο είδος φωτογραφίας στον
κόσμο, γιατί θέλουμε στις εξορμήσεις μας όταν βρισκόμαστε μπροστά σε
ένα όμορφο τοπίο να το αποθανατίσουμε. Αν και κάποιες φορές η
φωτογράφιση δεν ήταν επιτυχημένη υπάρχουν οδηγίες για το πως θα
καταφέρνουμε να τραβήξουμε εντυπωσιακές φωτογραφίες τοπίου...
1. Επιλογή θέματος
Το θέμα υπήρξε ανέκαθεν καθοριστικός παράγοντας στην φωτογραφία. Στην φωτογραφία τοπίου η θεματολογία είναι συνήθως διττή. Το θέμα μπορεί να είναι, είτε κάποιο φυσικό τοπίο, εστιάζοντας κυρίως στην αυτούσια ομορφιά που προσφέρει η φύση, είτε ένα αστικό τοπίο,
το οποίο υπονοεί και την ανθρώπινη παρουσία. Ως φωτογράφος στην αρχή
πιθανόν, να επιλέξεις ένα οικείο θέμα για την φωτογραφία σου, δηλαδή
κάποια τοποθεσία στην οποία έχεις βρεθεί αρκετές φορές. Μην ξαφνιαστείς
όμως αν η συνάντηση σου με το θέμα γίνει τελείως τυχαία.
2. Καδράρισμα
Ένα δυνατό θέμα δεν αρκεί από μόνο του
για να μας εξασφαλίσει μία καλή φωτογραφία. Αντιθέτως, ένα καλό
καδράρισμα μπορεί να μετατρέψει ένα αδιάφορο θέμα σε μία πραγματικά
ενδιαφέρουσα λήψη.
Στην φωτογραφία τοπίου είναι ιδιαίτερα σημαντικό να κρατήσουμε τον ορίζοντα επίπεδο και να τοποθετήσουμε το θέμα μας κατάλληλα, ώστε να προσελκύει το μάτι. Αυτό μπορούμε να το πετύχουμε χρησιμοποιώντας τον κανόνα των τρίτων.
Επίσης, προσπαθούμε να μην φορτώνουμε τη φωτογραφία μας με πολλή
πληροφορία που μπερδεύει το μάτι και δεν το οδηγεί εκεί που θέλουμε. Μία απλή σύνθεση μπορεί να είναι εξίσου εντυπωσιακή.
Η καρδιά της φωτογραφίας είναι η σύνθεσή της, δηλαδή η θέση των
διαφορετικών αντικειμένων μέσα στο κάδρο. Ο πιο εύκολος κανόνας που
μπορείς να μάθεις και να θυμάσαι πάντα είναι ο Κανόνας των Τρίτων.
Βασικά, διαιρείς το κάδρο σου σε εννέα ισομεγέθη τετράγωνα με δύο
κάθετες και δύο οριζόντιες γραμμές. Δοκίμασε στην συνέχεια να
τοποθετήσεις το θέμα σου πάνω στις γραμμές που δημιουργούνται ή στις
συμβολές τους. Ουσιαστικά χωρίζουμε το κάδρο σε 3 ίσα τμήματα,οριζόντια
και κάθετα.Τα 4 σημεία που τέμνονται θεωρούνται τα “ενδιαφέροντα”σημεία
του καδρού ,εκεί όπου είναι σωστότερο να τοποθετήσουμε το θέμα γιατί
ο,τι βρίσκεται σε εκείνα τα σημεία τραβάει σχεδόν αυτόματα το μάτι του
θεατή.
Αυτό
αμέσως θα δώσει άλλη δυναμική στην φωτογραφία από το να το τοποθετήσεις
στο κέντρο του κάδρου. Πολλές καινούργιες μηχανές έχουν ήδη αυτό το
πλέγμα με τετραγωνάκια του Κανόνα των Τρίτων, το οποίο και μπορείς να ενεργοποιήσεις πριν το κλικ.
3. Κατάλληλη ώρα λήψης για φωτογραφίες τοπίου
Ένα αδιάφορο μέρος μπορεί την
κατάλληλη ώρα να μετατραπεί σε κάτι μοναδικό. Για φωτογραφία σε φυσικό
τοπίο κατάλληλες ώρες φωτογράφισης, είναι κατά την ανατολή και τη δύση του ηλίου (golden hours).
Ωστόσο, για αστικό τοπίο φωτογραφίζουμε λίγο πριν την ανατολή ή λίγο
μετά τη δύση του ηλίου. Είναι η στιγμή που μόλις έχουν ανάψει τα φώτα
στις πόλεις και ο ουρανός δεν είναι σκοτεινός αλλά έχει μία μπλε απόχρωση (blue hour).
4. Ρυθμίσεις
Συνήθως για φωτογραφίες τοπίου επιλέγουμε μεγάλες τιμές διαφράγματος για να έχουμε μεγάλο βάθος πεδίου. Όσον αφορά την έκθεση, χρησιμοποιούμε όσο το δυνατό χαμηλότερο iso και μεγαλύτερο χρόνο έκθεσης. Σε αυτό είναι απαραίτητο ένα καλό τρίποδο. Επίσης για ακόμα καλύτερα αποτελέσματα μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε ND filters για να αυξήσουμε ακόμα περισσότερο τον χρόνο έκθεσης, καθώς και polarizing filters που μας δίνουν ένα πιο ζωντανό αποτέλεσμα στο δυνατό φως του ήλιου.
5. Ορίζοντας
Ο ορίζοντας σε ένα κάδρο δημιουργεί της αίσθηση της ηρεμίας και
της γαλήνης στον θεατή.Μπορεί να είναι ορατός ή μη όπως επίσης και
διαγώνιος με τη διαφορά οτι ο διαγώνιος προσδίδει την αίσθηση της
δύναμης,της ταχύτητας.
6. Επαναληπτικά μοτίβα
Το μοτίβο και η επανάληψη του είναι ένα στοιχείο που δίνει στη
φωτογραφία μία πιο καλλιτεχνική διάσταση.Η επανάληψη γραμμών,υφών και
χρωμάτων ενισχύει τη δημιουργικότητα του θεατή προσφέροντας του ένα
ευχάριστο και οικείο θέαμα με στόχο την ισορροπία και την αρμονία.
7. Μοτίβα που διακόπτονται
Χρησιμοποιούνται για να βγάλουν τον θεατή απο τον ισορροπημένο κόσμο
που τους προσφέρει το μοτίβο απο μόνο του ,προκαλώντας την έπληξη και
την ένταση του θεατή χωρίς ωστόσο να παύει να είναι αισθητικά ευχάριστο
8. Κατευθυντήριες γραμμές
Οι γραμμές αποτελούν ένα τεράστιο εργαλείο για την σύνθεση του
φωτογραφικού μας κάδρου, η χρήση τους μπορεί να προσδώσει στη φωτογραφία
τρισδιάστατη διάταξη,να προσδώσει βάθος και ακόμη να χωρίσει τη
φωτογραφία σε επίπεδα.Έχουν στόχο να κατευθύνουν το μάτι του θεατή
απευθείας στο κυρίως θέμα του κάδρου μας.. Χρησιμοποιείστε επίσης τις
φυσικές γραμμές που υπάρχουν μέσα στην φωτογραφία για να προσελκύσετε
την προσοχή του θεατή
9. Σχέδια και επανάληψη
Είναι ωραίο να παρατηρείς ένα μοτίβο σε μια φωτογραφία. Αλλά
είναι ακόμη καλύτερο όταν το μοτίβο διακόπτεται. Έτσι υπάρχει κάποια
αντίθεση στην φωτογραφία.
10. Συμμετρία
Η αρμονία ανάμεσα στα δυο μισά είναι πάντα ευχάριστη στο μάτι.
Σε μια εποχή που το μυαλό μας δέχεται βροχή γκρίζων και ίσως μαύρων ειδήσεων τα Νέα Καλά Μαντάτα είναι ένα blog με χιλιάδες άρθρα ενδιαφέροντα ,χρήσιμα και προ πάντων ευχάριστα προς ανάγνωση. Κάνοντας απλώς ένα κλικ διαβάζεις κάτι ευχάριστο και ενδιαφέρον χωρίς να κατευθύνεσαι σε ένα λαβύρινθο παραθύρων! Απλά δοκιμάστε μας και σίγουρα θα γίνουμε καθημερινή σας συνήθεια και η ευχάριστη παρέα σας!
Γίνετε φίλοι μας στο facebook πατώντας εδώ: //www.facebook.com/NeaKalaMantata?ref=hl ή ακολουθήστε μας στο Twitter πατώντας εδώ: https://twitter.com/NeaKalaMantata Σας ευχαριστούμε!
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου