Τα τελευταία χρόνια έχουν κάνει την εμφάνιση τους στα ψυγεία των καταστημάτων, τα λεγόμενα «παγωμένα γλυκίσματα», τα οποία εκ πρώτης όψεως έχουν την εμφάνιση , την γεύση και την δροσιά ενός παγωτού....
Η πλειοψηφία των καταναλωτών δεν δίνουνε σημασία στην σήμανση αυτή, καθώς φαινομενικά τουλάχιστον, δίνεται η εντύπωση ότι πρόκειται για το ίδιο προϊόν. Οι περισσότερο υποψιασμένοι, ενδεχομένως να ανατρέξουν στην συσκευασία για να δούνε τα υλικά από τα οποία κατασκευάζεται. Όμως θα βρεθούν αντιμέτωποι με ένα σωρό ακατανόητες χημικές ενώσεις που δεν θα τους επιτρέψουν να ασχοληθούν παραπάνω. Το τέλειο καμουφλάζ! Φεύγοντας από την υπεραγορά ή το περίπτερο ο καταναλωτής πιστεύει ότι αγόρασε παγωτό.
Και όμως, η διαφορά είναι τεράστια .
Το πρώτο που πρέπει να προσέξουμε όταν καταφεύγουμε στα ψυγεία των αγορών, είναι η αναγραφή της λέξης «παγωτό» ή «παγωμένο γλύκισμα» πάνω στην συσκευασία, προκειμένου να γνωρίζουμε τι είναι αυτό που πρόκειται να αναλώσουμε.
Το παγωτό υποχρεούται να γίνεται από γάλα φρέσκο ή σκόνη και όλα τα λιπαρά που εμπεριέχονται σε αυτό να προέρχονται από το γάλα. Απαγορεύεται λοιπόν από τον Κώδικα Τροφίμων και Ποτών η οποιαδήποτε προσθήκη λιπαρών που δεν έχουν σχέση με το γάλα. Δηλαδή με απλά λόγια επιτρέπονται ζωικά και όχι φυτικά λιπαρά!
Αντιθέτως, στο παγωμένο γλύκισμα γίνεται αντικατάσταση των λιπαρών του γάλακτος με φτηνά υποβαθμισμένα φυτικά έλαια, όπως είναι το φοινικέλαιο ή το λίπος ινδικής καρύδας ή ότι άλλο συμφέρει (στην διατροφική ετικέτα τα ονομάζουν φυτικά λιπαρά γενικώς). Μπορεί κάποιος συνειρμικά να υποθέσει ότι εφόσον τα λίπη αυτά είναι φυτικά, είναι και καλύτερα διότι δεν είναι κορεσμένα. Σε κάθε κανόνα όμως υπάρχουν και οι εξαιρέσεις. Τα συγκεκριμένα λίπη έχουν τέτοια περιεκτικότητα σε κορεσμένα λιπαρά που σε κάποιες περιπτώσεις ξεπερνούν ακόμα και αυτά που βρίσκονται στο λίπος μιας χοιρινής μπριζόλας!
Είναι γεγονός ότι ο καταναλωτής παραπληροφορείται , διότι οι εταιρείες που παράγουν παγωμένα γλυκίσματα στις ιστοσελίδες τους τα αναφέρουν ως κατηγορία παγωτών για λόγους μάρκετινγκ κι όχι ως παγωμένα γλυκίσματα. Ενώ κατά κοινή επιστημονική ομολογία , το παγωμένο γλύκισμα είναι ποιοτικά υποδεέστερο προϊόν σε σχέση με το παγωτό, λόγω της αφαίρεσης ζωικού λίπους (αποβουτυρωμένο γάλα σκόνη) και της προσθήκης φυτικών λιπαρών.
Οι μεγάλες εταιρείες για να είναι καλυμμένες από τον νόμο βάφτιζαν το προϊόν τους «παγωμένο γλύκισμα». Αυτό το κόλπο τους επέτρεπε να παρασκευάζουν «παγωτά» που δεν έχουν ως πρώτη ύλη το γάλα, τα αβγά και την ζάχαρη. Παράλληλα, ο νόμος απαγόρευε στα παγωτά την προσθήκη κάθε ξένης προς το λίπος του γάλακτος λιπαρής ύλης, με εξαίρεση την φυσικώς ενυπάρχουσα στον κρόκο του αβγού. Αυτή η απόφαση διαχώριζε το παγωτό από το παγωμένο γλύκισμα. Κάτι τέτοιο όμως προκαλούσε υποψίες σε όσους καταναλωτές ήταν προσεκτικοί στην επιλογή των προϊόντων που αγόραζαν. Έτσι το πρόβλημα λύθηκε με την αναθεώρηση των άρθρων 137 και 141 που αφορούσαν τα παγωτά και τα γλυκίσματα αντίστοιχα. Η σημαντικότερη αλλαγή που εισάγεται είναι η εξής:
«Διευρύνεται ο ορισμός του παγωτού και πλέον μπορούν να επισημαίνονται ως παγωτά και προϊόντα που για την παρασκευή τους έχουν χρησιμοποιηθεί και αλλά συστατικά (φυτικά λιπαρά) πλέον αυτών του γάλακτος. Τα προϊόντα αυτά πωλούνταν έως τώρα ως παγωμένα γλυκίσματα. Η ισχύς της απόφασης 369/2011 αρχίζει από τη δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, δηλ. από τις 27/4/2012, προβλέποντας μεταβατική περίοδο 12 μηνών για την προσαρμογή της αγοράς στις απαιτήσεις που εισάγονται με την ανωτέρω απόφαση».
Δηλαδή, από το καλοκαίρι του 2013 μπορούν τα παγωμένα γλυκίσματα να ονομάζονται παγωτά εκμηδενίζοντας την δυνατότητα επιλογής του καταναλωτή, αφού θα πρέπει να ξεχωρίζει τα δύο προϊόντα μόνο από τα ψιλά γράμματα, ενώ τουλάχιστον μέχρι σήμερα ξέραμε ότι όπου δεν γράφει ξεκάθαρα την λέξη «παγωτό» πάει να πει ότι δεν είναι.
Συνεπώς, μοναδική ασπίδα προστασίας απέναντι σε οποιοδήποτε προϊόν κυκλοφορεί στην αγορά είναι η συνεχής ενημέρωση και η καταναλωτική σας συνείδηση.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου