Δυο΄Ελληνες και δυο ξένοι συγγραφείς μάς κρατούν συντροφιά αυτό το Σαββατοκύριακο με ιστορίες που μας ταξιδεύουν στο χρόνο, αλλά και μας ξεναγούν στο σήμερα με οδηγό την μυθοπλασία, αλλά και την ιστορική, πολιτική και ανθρωπολογική ανάλυση.....
Τα όνειρα μού δέλουν, Σωτήρης Δημητρίου από τις εκδόσεις Πατάκη
«Έβλεπα νερά· δεν τα ’χω σε καλό τα έρημα.
Παρέκει ήταν η κοπέλα σου γελούμενη.
Τι να κάνει η Διαμαντούλα; τα μαύρο όνειρα μού δέλουν».
Στην αρχή κάθε ημέρας στο χωριό μου —πριν ερημώσει— οι γυναίκες εδιηγούντο τα όνειρά τους,
ιδίως τα θεωρούμενα δυσοίωνα.
Στόλιζαν δε τις διηγήσεις τους πάμπολλες ομηρικές λέξεις.
Πριν από 27 αιώνες η λέξη «δέελος» σήμαινε ορατός, εμφανής.
Αργότερα έγινε «δηλώ», δηλαδή ποιώ δήλον, φανερώνω, αποκαλύπτω.
Απ’ τα μονοπάτια του χρόνου έφθασε και παρέμεινε στο χωριό μου ο αρχικός τύπος «δέελος» και
επειδή η λέξη μόνον ομιλήθηκε «δέλος».
Ο δακτυλογράφος θεώρησε το «δέλουν» λάθος, το έκανε «δηλούν» και έτσι φανερώθηκε και σε μένα ο
τίτλος του βιβλίου. Σ.Δ.
«Τα όνειρα μού δέλουν»: φράση που λέει μια ηλικιωμένη Ηπειρώτισσα όταν τα όνειρα της
φανερώνονται, δηλαδή της δηλούν. Έχει ενδιαφέρον το πώς, μέσα από τα γλωσσικά μονοπάτια του
χρόνου, το ρήμα «δηλούν» φτάνει στις μέρες μας στην Ήπειρο ως «δέλουν»…
Ο Σωτήρης Δημητρίου γεννήθηκε το 1955 στην Θεσπρωτία.
Πληγωμένοι άγγελοι, Γιασμίνα Χάντρα από τις εκδόσεις Πατάκη
Τον φώναζαν Τυραμπό, όπως το άθλιο χωριό της Αλγερίας στο οποίο είχε γεννηθεί στη δεκαετία του 1920. Διέθετε αφοπλιστική αθωότητα και μια αριστερή γροθιά που έσπαγε κόκαλα. Γνώρισε και συναναστράφηκε τους Ευρωπαίους, απέκτησε δόξα, χρήματα, έγινε άσος του ρινγκ, αλλά κανένα τρόπαιο και καμία ανταμοιβή δεν έκανε την ψυχή του να σκιρτά όσο το βλέμμα μιας γυναίκας. Αλλά σ’ έναν κόσμο όπου η απληστία και το γόητρο είναι οι απόλυτοι κυρίαρχοι, ο έρωτας είναι κάτι που πολλές φορές οδηγεί σε άκρως επικίνδυνα μονοπάτια.
Μέσα από μια αξιοθαύμαστη αναπαράσταση της Αλγερίας του μεσοπολέμου, ο Γιασμίνα Χάντρα σκηνοθετεί τη δική του Αισθηματική αγωγή και τα επακόλουθά της: η διαδρομή από την άνοδο ως την πτώση ενός πεισματάρη χαρισματικού νέου, ο οποίος έγινε ίνδαλμα της πυγμαχίας και λατρεύτηκε από τα πλήθη, αλλά παρέμεινε πιστός στις αρχές του, έχοντας κατά βάθος ως μοναδική του επιθυμία το να
γίνει ο ίδιος κυρίαρχος του πεπρωμένου του... Ο Γιασμίνα Χάντρα, γεννημένος στην Αλγερία το 1955 και πρώην στρατιωτικός, ξεκινά να γράφει αστυνομικά μυθιστορήματα στη δεκαετία του ’80, αλλά δανείζεται τα μικρά ονόματα της γυναίκας του για τα επόμενα έργα του, θέλοντας να παρακάμψει έτσι τη στρατιωτική λογοκρισία. Άλλωστε δε θα αργήσει να αποχωρήσει από τον στρατό και, ύστερα από ένα διάστημα στο Μεξικό, να εγκατασταθεί στη νότια Γαλλία, όπου και ζει ως σήμερα. Τα μυθιστορήματά του έχουν μεταφραστεί σε περισσότερες από σαράντα γλώσσες, γνωρίζουν εξαιρετική επιτυχία και έχουν κατ’ επανάληψη μεταφερθεί στον κινηματογράφο.
Οι Αριστερές της Γαλλίας, Jacques Julliard από τις εκδόσεις Πόλις
Είναι το πρώτο βιβλίο που εξετάζει ιστορικά, πολιτικά και ανθρωπολογικά τα πολλαπλά κινήματα και τις ποικίλες τάσεις της γαλλικής Αριστεράς από την εποχή του Διαφωτισμού μέχρι σήμερα. Η Αριστερά συνδέεται με την ιδέα της προόδου στο τέλος του 18ου αιώνα, με τα ανθρώπινα δικαιώματα κατά την Επανάσταση, με τον κοινοβουλευτισμό κατά την περίοδο της τιμοκρατικής μοναρχίας, με την καθολική ψηφοφορία του 1848, με τον διαχωρισμό Εκκλησίας και Κράτους στα χρόνια της Γ΄ Δημοκρατίας, με τον εξανθρωπισμό της εργασίας κατά τη διάρκεια του Λαϊκού Μετώπου, με το παιχνίδι της εξουσίας επί προεδρίας Μιτεράν. Ο Ζυλιάρ διακρίνει τέσσερις Αριστερές: τη φιλελεύθερη, την ιακωβινική, την κολεκτιβιστική, την ελευθεριακή. Κάθε περίοδος φωτίζεται από τις παράλληλες προσωπογραφίες (κατά τον τρόπο του Πλουτάρχου) του Βολταίρου και του Ρουσσώ, του Ροβεσπιέρου και του Δαντών, του Λαμαρτίνου και του Ουγκό, του Κλεμανσώ και του Ζωρές, έως του Σαρτρ και του Καμύ ή του Μαντές Φρανς και του Μιτεράν.
Το μυστικό της Χάρλεϊ Στριτ, Γαβριηλίδης Άρης από τις εκδόσεις Γαβρηιλίδης
Τι μυστικά κρύβει η ωραία αεροσυνοδός που τρυπώνει στη ζωή του εφοπλιστή Ηρακλή Λομπαρδιανού και τον οδηγεί στον όλεθρο;
Είναι κόρη του, όπως υποδεικνύουν όλα τα στοιχεία, ακόμη και η εξέταση DNA;, ή τα φαινόμενα απατούν;
Κι αυτό που αποκαλύπτεται είναι αληθινό;
Ή μήπως κρύβει κάτι άλλο;
Το Μυστικό της Χάρλεϊ Στριτ είναι αστυνομικό μυθιστόρημα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου