Τα ελαστικά του αυτοκινήτου αποτελούν τον συνδετικό κρίκο ανάμεσα σε εμάς, στο αυτοκίνητο και τον δρόμο. Η κατάστασή τους και οι προδιαγραφές τους διαδραματίζουν έναν πολύ μεγάλο ρόλο στην οδική συμπεριφορά του οχήματός μας και από εκείνα εξαρτάται πολλές φορές η ασφάλειά μας. Ένα ελαστικό πρέπει να
λειτουργεί σωστά σε όλες τις επιφάνειες προσφέροντας πρόσφυση στους τροχούς και επιβάλλεται να μπορεί να αντέξει τις πιέσεις που του ασκούνται ( σε στροφές, κατά το φρενάρισμα κ.α.). Το ελαστικό δε, παίζει και ρόλο ανάρτησης του αυτοκινήτου αφού διαθέτει χαρακτηριστικά απόσβεσης και συμβάλει σε μεγάλο βαθμό στην προσφερόμενη άνεση μέσω της ποιότητας κύλισής του.
Είδη ελαστικών
Οι εταιρείες ελαστικών διαθέτουν πλούσια γκάμα από ελαστικά κατάλληλα για όλα τα αυτοκίνητα (εκτός δρόμου, φορτηγά, αγωνιστικά κλπ.). Πρωταρχικός ρόλος ενός ελαστικού είναι να προσφέρει το καλύτερο δυνατό κράτημα σε στεγνό και βρεγμένο οδόστρωμα, αθόρυβη λειτουργία και να αντέχει στη χρήση. Οι περισσότεροι κατασκευαστές τοποθετούν στα αυτοκίνητά τους ελαστικά με τα παραπάνω χαρακτηριστικά ωστόσο ο καθένας μπορεί να επιλέξει και ελαστικά που θα τον καλύψουν καλύτερα στις ανάγκες του και κυρίως καθορίζονται από την χρήση.
Θερινά ελαστικά
Αυτά τα ελαστικά είναι τα πρώτης εφαρμογής ελαστικά από το εργοστάσιο και είναι σχεδιασμένα να προσφέρουν καλή οδική συμπεριφορά τόσο σε στεγνό όσο και βρεγμένο οδόστρωμα. Ανάλογα με την κατηγορία του αυτοκινήτου και την διάσταση ελαστικών που εκείνο φοράει, τα θερινά ελαστικά χωρίζονται στα νορμάλ ή συμβατικά, στα υψηλών επιδόσεων και στα υπερυψηλών επιδόσεων.
Χειμερινά ελαστικά
Τα ελαστικά αυτά είναι κατάλληλα για όσους κινούνται συχνά σε βρεγμένους ή ακόμα και χιονισμένους δρόμους. Συνήθως οι κάτοικοι περιοχών που αντιμετωπίζουν κατά τους χειμερινούς μήνες τέτοιες συνθήκες, διαθέτουν 4 ελαστικά με ζάντες για αυτή την περίπτωση και τα αντικαθιστούν ξανά με τα συμβατικά τους ελαστικά τους υπόλοιπους μήνες. Τα χειμερινά ελαστικά διαφέρουν στην σχεδίαση και την σύσταση όντας πιο μαλακά σε γόμα και με βαθιά χάραξη, ώστε να αποβάλλουν αποτελεσματικά το νερό ανάμεσα στα αυλάκια τους. Τα χειμερινά ελαστικά ωστόσο δεν ενδείκνυται να χρησιμοποιούνται όλο το χρόνο καθώς η φθορά τους είναι έντονη αλλά και το κράτημά τους σε στεγνό οδόστρωμα υπολείπεται των θερινών.
Ελαστικά για 4X4
Τα ελαστικά για SUV και εκτός δρόμου αυτοκίνητα χωρίζονται στα All Terrain και στα Mud + Snow. Tα Α/Τα είναι κατάλληλα για όλες τις συνθήκες πάντα μέσα σε νορμάλ πλαίσια κίνησης ενός τέτοιου αυτοκινήτου και είναι εκείνα που εφοδιάζουν τα αυτοκίνητα από το εργοστάσιο. Η πιο ειδική λύση είναι τα Mud and Snow ελαστικά που προορίζονται κυρίως για αυτοκίνητα με εκτός δρόμου χαρακτήρα και που φυσικά κινούνται σε εκτός δρόμου διαδρομές. Η σχεδίασή τους αλλά και η σκληρή τους γόμα τα καθιστά ανθεκτικά σε κακοτράχαλα εδάφη και ικανά για προσπέλαση λασπωμένων επιφανειών. Γενικά τα ελαστικά αυτά είναι η καλύτερη επιλογή για όσους αναζητούν την περιπέτεια που χαρίζει ένα off road αυτοκίνητο, ωστόσο στην άσφαλτο δεν προσφέρουν καλή πρόσφυση και ειδικά σε βρεγμένες επιφάνειες, ενώ και ο θόρυβος κύλισής τους είναι ιδιαίτερα αισθητός στην καμπίνα.
Eλαστικά Run Flat
Mια ειδική υποκατηγορία των ελαστικών είναι αυτή των Run Flat. Τα ελαστικά αυτά επιτρέπουν την κίνηση του αυτοκινήτου ακόμα και όταν υπάρχει ολική απώλεια της πίεσης και διαχωρίζονται σε τρεις τύπους. Εκείνα που διαθέτουν ειδική στρώση στο εσωτερικό τους (Self-Sealing), εκείνα που διαθέτουν ειδική ενισχυμένη γόμα στα πλαϊνά τους έτσι ώστε να το υποστηρίζουν σε περίπτωση απώλειας (Self Supporting) και εκείνα που διαθέτουν ειδικό δακτύλιο γύρω από το χείλος της ζάντας που υποστηρίζει το ελαστικό σε περίπτωση κλαταρίσματος (Auxiliary Supported Run Flat Systems). Σε κάθε περίπτωση τα ελαστικά αυτά είναι σχεδιασμένα να αντέξουν την απώλεια αέρα και να μην καταστραφούν άμεσα, δίδοντας στον οδηγό την δυνατότητα να κινηθεί με μικρές ταχύτητες μέχρι το πλησιέστερο κατάστημα ελαστικών για την αντικατάστασή του. Αρνητικά αυτών των ελαστικών αποτελούν η αυξημένη -σε σχέση με τα συμβατικά- τιμή αγοράς, η επιβεβλημένη αντικατάστασή τους σε περίπτωση κλαταρίσματος και τα μειωμένα επίπεδα άνεσης που προσφέρουν.
Φθορά
Η φθορά των ελαστικών καθορίζεται από το είδος τους και τη χρήση που υπόκεινται. Έτσι δεν υπάρχει γενικός κανόνας που να απαιτεί την αλλαγή τους σε κάποια συγκεκριμένα χιλιόμετρα αλλά ούτε και σε ορισμένο βάθος χρόνου. Τα ελαστικά διαθέτουν ειδικά «σημάδια» στα αυλάκια τους, οπότε όταν εκείνα φτάσουν να μην ξεχωρίζουν από τα υπόλοιπα μέρη του ελαστικού, τότε απαιτείται η αντικατάστασή τους. Αν πάλι τα ελαστικά σας έχουν σημάδια ρωγμών στα πλαϊνά τους, ακόμα και αν δεν έχει φθαρεί το πέλμα τους, τότε επιβάλλεται η αντικατάστασή τους. Αλλη αιτία αλλαγής και που οφείλεται στην λανθασμένη πίεση αέρα, αποτελεί η ανομοιόμορφη φθορά πέλματος.
Συντήρηση
Τα ελαστικά του αυτοκινήτου μας δεν απαιτούν κάποια ειδική μεταχείριση, εκτός από τον τακτικό και επιβεβλημένο έλεγχο πίεσης. Η πίεση που εκείνα θα έχουν πρέπει να είναι σύμφωνη με εκείνη που ορίζει ο κατασκευαστής και αναγράφεται είτε στο βιβλιαράκι που συνοδεύει το αυτοκίνητο κατά την αγορά του, είτε στο πορτάκι της βενζίνης, είτε τέλος, στην κολόνα της πόρτας του οδηγού.
Επιλογή
Κατά την αντικατάσταση των ελαστικών, το καλύτερο είναι να επιλέξουμε την διάσταση που ορίζει ο κατασκευαστής και να διατηρήσουμε και το δείκτη ταχύτητας, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν μπορούμε να επιλέξουμε ένα καλύτερο ελαστικό.
Ειδική σήμανση ελαστικών
Η ετικέτα που συνοδεύει κάθε ελαστικό από το Νοέμβριο του 2012 και αφορά σε ελαστικά που κατασκευάστηκαν από τον Ιούλιο, ενημερώνει τον τελικό χρήστη για τις επιδόσεις του ελαστικού σε κατανάλωση καυσίμου, πρόσφυση στο βρεγμένο οδόστρωμα και κατάταξη θορύβου του προϊόντος. Στην ετικέτα το ελαστικό κατατάσσεται σε μία κλίμακα επιδόσεων που ξεκινά από την πράσινη κατηγορία "A" για άριστες επιδόσεις και φτάνει μέχρι την κόκκινη "G” (για Αυτοκίνητα) ή “F” (για Φορτηγά) που είναι η κατώτερη.
Διαβάζοντας το ελαστικό
Διαστάσεις
Παράδειγμα: 165/65 R14
Το 165 σημαίνει το φάρδος του ελαστικού σε χιλιοστά, το 65 είναι η σχέση ύψους προς φάρδος διατομής (65%), R σημαίνει δομή (Radial) και το 14 είναι η διάμετρος της ζάντας σε ίντσες.
Δείκτης φορτίου και πίεση αέρα
Στην φωτογραφία αναγράφεται μέγιστο βάρος ελαστικού στα 437 κιλά (ή 963 λίβρες) και μέγιστη πίεση στα 51 PSI ή 350 kPa.
Ημερομηνία κατασκευής
Ο τετραψήφιος αριθμός της φωτογραφίας υποδηλώνει την ημερομηνία κατασκευής του ελαστικού. Δηλαδή: Το 3612 σημαίνει ότι το ελαστικό κατασκευάστηκε την 36η εβδομάδα του 2012.
Δείκτης ταχύτητας
Στην εικονιζόμενη ένδειξη 79Τ, τα νούμερα αντιστοιχούν με το δείκτη φορτίου (το 79 αντιστοιχεί με 437 κιλά) και το γράμμα με το δείκτη ταχύτητας. Πιο αναλυτικά:
- L έως 120 χλμ./ώρα
- M έως 130 χλμ./ώρα
- N έως 140 χλμ./ώρα
- P έως 150 χλμ./ώρα
- Q έως 160 χλμ./ώρα
- R έως 170 χλμ./ώρα
- S έως 180 χλμ./ώρα
- T έως 190 χλμ./ώρα
- U έως 200 χλμ./ώρα
- H έως 210 χλμ./ώρα
- V έως 240 χλμ./ώρα
- W έως 270 χλμ./ώρα
- Y έως 300 χλμ./ώρα
- ZR > 240 χλμ./ώρα
Κωδικός έγκρισης
Ε2: Ένδειξη συμμόρφωσης με κανονισμούς της ΕΕ. Ο αριθμός στον κύκλο μετά το E δείχνει τη χώρα έγκρισης.
Tubeless Radial
Tubeless σημαίνει χωρίς αεροθάλαμο (κοινώς σαμπρέλα) και Radial σημαίνει ότι ο κορμός αποτελείται από ακτινικές χορδές λινών. Αυτές οι χορδές είναι στρώματα υφάσματος που συγκροτούν τον κορμό του ελαστικού, και αναπτύσσονται ακτινικά κατά πλάτος του ελαστικού από τη μία στεφάνη στην άλλη.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου