ΑΣ ΚΕΡΔΙΣΟΥΜΕ ΠΑΡΕΑ


powered by Agones.gr - Stoixima

Πέμπτη 24 Οκτωβρίου 2013

Το success story της Σαντορίνης

      Το success story της Σαντορίνης

Για σχεδόν 25 χρόνια, κάποιοι φωτισμένοι άνθρωποι, γνώστες και λάτρεις της Ελλάδας και της πλούσιας κουζίνας της, έχουν ως σκοπό της ζωής τους να αναδειχθεί ο τόπος που κατοικούν, ως αυτόνομος γαστρονομικός προορισμός.

Ο λόγος για τη Σαντορίνη, το κυκλαδονήσι του Αιγαίου, που κάθε χρόνο πια βουλιάζει κάποια χιλιοστά από τα εκατοντάδες χιλιάδες πόδια των τουριστών που την επισκέπτονται. Είμαι και εγώ ένας από αυτούς, γιατί δύσκολα το κρύβω, πως μετά την πατρίδα μου την Κρήτη, η Σαντορίνη είναι για μένα τόπος που επιστρέφω…
Είναι τυχερό νησί, όχι μόνο για την απίστευτη ομορφιά που του χάρισε η φύση και η έκρηξη του ηφαιστείου, αλλά διότι πολλοί την αγάπησαν και της αφιέρωσαν τη ζωή τους. Μάλιστα δεν κατάγονται όλοι από εκεί, αλλά νιώθουν ντόπιοι πια, αφού παρά της αντιξοότητες δεν την εγκατέλειψαν. Το αντίθετο. Επένδυσαν, δούλεψαν, συνεργάστηκαν με τους ντόπιους και ανέδειξαν τη Σαντορίνη, ως έναν από τους κορυφαίους προορισμούς διακοπών στον κόσμο.
Στην γαστρονομία έχει γίνει πολύ δουλειά. Τα μοναδικά προϊόντα της Θηραϊκής γης, με μεγάλο πρεσβευτή το κρασί της, έχουν περάσει τα σύνορα της χώρας εδώ και καιρό. Πιστοποιήθηκαν, συσκευάστηκαν σωστά, διανέμονται στο εσωτερικό της χώρας, αλλά και εξάγονται στο εξωτερικό και γίνονται ανάρπαστα. Ο ιδανικός τρόπος και τόπος να τα απολαύσεις, είναι βέβαια στο ίδιο το νησί, αφού πολλά από τα καλύτερα εστιατόρια ολόκληρης της χώρας, βρίσκονται διάσπαρτα εκεί και προσφέρουν την εμπειρία της τοπικής κουζίνας.
Ουσιαστικά η Σαντορίνη τα τελευταία χρόνια, είναι ο μόνος αυτόνομος γαστρονομικός προορισμός στη χώρα, αφήνοντας πίσω τόπους που έπρεπε εδώ και χρόνια να πρωταγωνιστούν σε αυτό τον τομέα, όπως η Κρήτη.
Θέλοντας να κεφαλαιοποιηθεί αυτή η προσπάθεια, μια ομάδα από εστιάτορες, ξενοδόχους, παραγωγούς και το Δήμο Σαντορίνης, ανακήρυξε το 2013, «Έτος Γαστρονομίας». Τους μήνες που μας πέρασαν, στο νησί έγιναν πολλά, που μπορεί να μην προβλήθηκαν όσο θα έπρεπε στην υπόλοιπη Ελλάδα, όμως δημιουργήθηκε μια καλή μαγιά.
Βρέθηκα και πάλι στο νησί πριν από μερικές ημέρες, για να παρακολουθήσω το συνέδριο IMIC, που φέτος έγινε για πρώτη φορά στη Σαντορίνη, στο πλαίσιο του Έτους Γαστρονομίας. Το θέμα του δεν θα μπορούσε να είναι άλλο, από το «Τουρισμός και Γαστρονομία: Η επόμενη μέρα», όπου ομιλητές και συμμετέχοντες κλήθηκαν να απαντήσουν για το τι θα γίνει αύριο. Η ομάδα πρωτοβουλίας του Έτους, ανακοίνωσε ότι ετοιμάζει τα επόμενα βήματα της, που είναι η δημιουργία ενός cluster, ανοικτού σε όλους τους ενδιαφερόμενους, το οποίο θα κληθεί πλέον να διαχειριστεί την προβολή του γαστρονομικού χαρτοφυλακίου της Σαντορίνης. Ο τίτλος της νέας προσπάθειας θα είναι «Gastronomy in Santorini - A unique experience» και όπως ανακοινώθηκε σύντομα θα έχει λογότυπο και νομική μορφή.
Αρωγός σε όλη αυτή την προσπάθεια είναι ο Δήμος Σαντορίνης, δείχνοντας μια σημαντική εξωστρέφεια, από αυτή που δεν έχουμε συνηθίσει στα ελληνικά δεδομένα. Εννοώ ότι σπάνια βλέπουμε σε αυτή τη χώρα την τοπική αυτοδιοίκηση να αγκαλιάζει πρωτοβουλίες των ιδιωτών και να τις βάζει κάτω από την ομπρέλα της. Γιατί δυστυχώς ακόμα και σήμερα συναντώ Δήμους να ξοδεύουν ένα κάρο χρήματα για την διοργάνωση της τάδε τοπικής εορτής, μόνο και μόνο για να κάνουν και μια μεγάλη εκδήλωση και να ανταλλάξουν χειραψίες και υποσχέσεις για ρουσφέτια με τα ψηφαλάκια τους…
Στο συνέδριο λοιπόν, έγινε ο απολογισμός του Έτους Γαστρονομίας και εκφράστηκε η ικανοποίηση για πολλά πράγματα. Κάλεσαν πραγματικά μεγάλο αριθμό ξένων δημοσιογράφων, που είχαν την ευκαιρία να γνωρίσουν το νησί και την κουζίνα του, ενώ προσπάθησαν με κάθε τρόπο και με όσα μέσα διέθεταν να δείξουν τον γαστρονομικό πλούτο τους, στο 1,5 εκατ. τουρίστες που πέρασαν από τη Σαντορίνη.
Ο «πατριάρχης της γαστρονομίας» όπως δικαίως τον αποκαλούν στο νησί, Γιώργος Χατζηγιαννάκης δημιουργός του εστιατορίου «Σελήνη», μίλησε για την προσπάθεια όλων αυτών των χρόνων: «Η πρωτοβουλία ξεκίνησε πριν από 25 χρόνια από τους ιδιώτες, που ήθελαν να προωθήσουν την δουλειά τους. Θελήσαμε να χαραχτεί μια στρατηγική, μια τουριστική πολιτική για αυτό. Ο Δήμος ήρθε για να υποστηρίξει αυτή τη δουλειά και τώρα καλούμαστε να αποφασίσουμε για το τι θα γίνει στο μέλλον».
Ο οργανωτής του συνεδρίου και ξενοδόχος του νησιού Κώστας Κωνσταντινίδης τόνισε ότι η Σαντορίνη κατάφερε να πετύχει ένα επικοινωνιακό προβάδισμα, έναντι άλλων προορισμών, κάτι που ήταν έτοιμη να το κάνει. Ο κορυφαίος σεφ Βασίλης Ζαχαράκης πρόεδρος Ένωσης Εστιατόρων αφοπλιστικά ειλικρινής όπως πάντα, είπε: «Το Έτος Γαστρονομίας βοήθησε πολύ τον κλάδο της εστίασης, σε επίπεδο ποιότητας. Αυτό σημαίνει ότι έγινε μεγάλη κατανάλωση στα εμφιαλωμένα κρασιά και στα τοπικά εδέσματα και σαφώς θα έχουμε περισσότερα, απτά αποτελέσματα τα επόμενα χρόνια».
Από την πλευρά του ο πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Μανόλης Καραμολέγκος μίλησε για τις προσπάθειες των ξενοδόχων για την προβολή του γαστρονομικού προφίλ του νησιού, όπως η υιοθέτηση μικρών παραγωγών, οι οποίοι έρχονται σε άμεση επαφή με τους πελάτες τους, ενώ τα ξενοδοχεία απορροφούν όλη τους την παραγωγή. Για τις ενδείξεις της επόμενης χρονιάς ήταν ιδιαίτερα αισιόδοξος, αφού ανακοίνωσε ότι η Σαντορίνη αναμένει αύξηση κατά 20% στις αφίξεις τουριστών, ότι έχει ήδη προκρατηθεί το 20% των κλινών, Ρώσοι tour operator θέλουν να αυξήσουν τα αεροπλάνα προς το νησί, ενώ γίνονται συνεχώς επαφές γιατί υπάρχει έντονο ενδιαφέρον και ζήτηση και από πολλές αγορές.
Μπορεί για κάποιους και εντός και εκτός Σαντορίνης, το «Έτος Γαστρονομίας 2013» να μην ανταποκρίθηκε στις προσδοκίες τους, ίσως μάλιστα ορισμένοι να πιστεύουν ότι δεν έγινε απολύτως τίποτα. Όμως εγώ παραθέτω τα γεγονότα:
Για πρώτη φορά καταγράφηκε η σωστή αποτύπωση των κρασιών της Σαντορίνης στην Ελλάδα και το εξωτερικό – να σημειωθεί ότι τα οινοποιεία του νησιού διαθέτουν πάνω από 150 ετικέτες. Έγιναν σεμινάρια και πάνω από 350 εργαζόμενοι στο νησί από όλους τους κλάδους εκπαιδεύτηκαν για τα πάντα γύρω από τα τοπικά προϊόντα και γενικά το έτος γαστρονομίας και έλαβαν πιστοποίηση. Ήρθαν σε επαφή και γνώρισαν πολύ καλύτερα το Σαντορινιό κρασί.
Υπήρξε τεράστια αύξηση στις προσελεύσεις κοινού στα οινοποιεία, που θέλησαν να γνωρίσουν αυτό το τοπικό προϊόν από κοντά. Όλα τα οινοποιεία είχαν πολύ μεγάλη αύξηση στις πωλήσεις τους και σχεδόν όλα έχουν μείνει από κρασί αυτή την ώρα.
Πάνω από 130 δημοσιογράφοι από όλο τον κόσμο, ήρθαν στο νησί, αριθμός διπλάσιος από πέρυσι και έγραψαν μεγάλο αριθμό άρθρων. Δημιουργήθηκαν τρεις πλήρεις τουριστικοί οδηγοί για τη Σαντορίνη.
Έγινε μεγάλος αριθμός πολιτιστικών δραστηριοτήτων, με πολλές εκδηλώσεις που οργανώθηκαν με την ευκαιρία του Έτους Γαστρονομίας, ή πιο παλιές που εντάχθηκαν σε αυτό.
Ένα από τα σημαντικότερα αποτελέσματα είναι ότι συνεργάστηκαν όλοι οι παραγωγικοί φορείς, στο ίδιο τραπέζι.
Το Έτος Γαστρονομίας θα ολοκληρωθεί πανηγυρικά στο Λονδίνο, στην διεθνή έκθεση τουρισμού World Travel Market, όπου ουσιαστικά η Σαντορίνη θα είναι τιμώμενη περιοχή.
Έξω από το χορό λέει κανείς πολλά τραγούδια. Εγώ λέω ότι σε μια χώρα όπως η Ελλάδα, που σχεδόν τα πάντα δεν γίνονται ή καθυστερούν πάρα πολύ, προσπάθειες σαν και αυτή της Σαντορίνης, πρέπει να στηρίζονται. Σαφώς ο καθένας έχει την άποψη του για το τι δεν έγινε σωστά ή τι άλλο πρέπει να γίνει. Όμως και πάλι θα πω ότι σε αυτή τη χώρα, χορτάσαμε από γνώμες και προτεταμένα δάκτυλα. Όποιος θέλει να πάμε παρακάτω θα πρέπει να δουλέψει, να συνεργαστεί και να πιστέψει ότι όλοι μαζί μπορούμε.
Κανείς μόνος του, ούτε στον παράδεισο…

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου