Και λέει το Συκώτι στη Χολή: «Δεν είναι η βία η λύση των προβλημάτων. Βία χρησιμοποιούν αυτοί και είδες πού πήγαν να μας οδηγήσουν», για να προσθέσει λίγο μετά «...είναι φανατικοί... Ο φανατισμός, Χολή, είναι κοντόφθαλμος».
Δεν πρόκειται για διάλογο παρμένο από τα όσα ταλανίζουν αυτήν τη στιγμή τη χώρα -αν και θα μπορούσε-, αλλά για μια ατάκα από τα «Επείγοντα Περιστατικά», το θεατρικό έργο που υπογράφει ο θρυλικός Αρκάς, η πρεμιέρα του οποίου πραγματοποιήθηκε την περασμένη Παρασκευή στο Θέατρο Στοά.
Ο γνωστός κομίστας, τα στριπάκια του οποίου φιλοξενεί κάθε Κυριακή το «Εθνος», καταφέρνει να μας γοητεύσει ξανά με τη δεύτερη θεατρική δουλειά του μεταφέροντας στη σκηνή με έναν τρόπο μοναδικό τις απόψεις και το ιδιαίτερο χιούμορ του, που τόσο αγαπήθηκε μέσα από τα σκίτσα του. Τα «Επείγοντα Περιστατικά» αποτελούν την ολοκλήρωση του πρώτου έργου του Αρκά «Εχθροί εξ αίματος» , που τώρα απέκτησε και δεύτερη πράξη, τον «Βιολογικό μετανάστη».
Οπως αναφέρει στο «Εθνος της Κυριακής» ο σκηνοθέτης της παράστασης και ένας εκ των πρωταγωνιστών, Θανάσης Παπαγεωργίου: «Η ιστορία διαδραματίζεται μέσα στον ανθρώπινο οργανισμό και όλα τα στοιχεία που αφορούν το ιατρικό κομμάτι είναι απολύτως τεκμηριωμένα επιστημονικά. Μετά, λοιπόν, από ένα τροχαίο ο οδηγός, ο οποίος είχε και μια αδυναμία στο αλκοόλ, βρίσκεται σε κώμα στην εντατική. Τα διάφορα όργανα, όπως το Παχύ και το Λεπτό Εντερο και το Δεξί Νεφρό, συγκεντρώνονται για να συζητήσουν πώς θα μπορέσουν να επιβιώσουν με έναν εγκέφαλο σε κώμα...
Τότε ξεκινά μεταξύ τους μια ιστορία που αποδεικνύει πόσες δολοπλοκίες μπορούν να συμβούν μέσα σε έναν οργανισμό στη μάχη για την επιβίωση-κυριαρχία. Κάποια όργανα έχουν τη δυνατότητα να μεταμοσχευθούν σε άλλο σώμα και γι' αυτό τους είναι αδιάφορο αν θα ζήσει ο ασθενής, αφού η δική τους επιβίωση είναι εξασφαλισμένη. Υπάρχουν όμως και τα όργανα που δεν είναι δυνατόν να μεταμοσχευθούν και για εκείνα ο θάνατος του ανθρώπινου οργανισμού θα σηματοδοτήσει ταυτόχρονα και τον δικό τους χαμό. Και βέβαια ακολουθούν μια σειρά από συνωμοσίες και χιουμοριστικούς διαλόγους... Αυτά συμβαίνουν στο "Εχθροί εξ αίματος", την πρώτη πράξη του έργου».
Η δεύτερη πράξη
Στον «Βιολογικό μετανάστη» τώρα, που αποτελεί τη δεύτερη πράξη, υπάρχει ένας άλλος ασθενής στον οποίο μεταμόσχευσαν το ένα Νεφρό από τον προηγούμενο. Το Νεφρό αυτό θεωρείται από τα άλλα όργανα ως ''αλλοδαπός'', ως ''μετανάστης''. Ετσι έχουμε το Συκώτι, τη Χολή και τον Σπλήνα, οι οποίοι συζητούν για το νέο μέλος. Κάποιοι όπως ο Σπλήνας δεν θέλουν καθόλου τον αλλοδαπό, ενώ άλλοι όπως το Συκώτι αισθάνονται ότι με την παρουσία του εξασφαλίζουν την επιβίωσή τους. Από εκεί και πέρα ξεκινούν μια σειρά από δολοπλοκίες και έπεται μια ενδιαφέρουσα συνέχεια.
«Είναι φανερό πως πρόκειται για μια σαφή αναφορά στην ιστορία που συμβαίνει με τους μετανάστες. Είναι ένα καθαρά πολιτικό έργο, θα έλεγα μια μικρογραφία του πολιτικοκοινωνικού μας συστήματος. Αλλωστε πιστεύω ότι οι κομίστες και οι γελιογράφοι κάνουν πολιτική δουλειά. Οχι κομματική. Και ο Αρκάς εδώ επιχειρεί μια σαφή πολιτική τοποθέτηση. Οπως στον οργανισμό υπάρχουν τα ''ευγενή'' ή ''ανώτερα'' όργανα (εγκέφαλος, καρδιά κλπ.) και τα "κατώτερα" ή ''δευτερευούσης σημασίας'' (χολή, έντερα κλπ.) έτσι και σε μια κοινωνία υπάρχουν οι προύχοντες και οι πληβείοι.
Ο,τι δεν μας κάνει θέλουμε να το διώξουμε, ενώ επικρατεί το ατομικό συμφέρον και το δίκιο του ισχυροτέρου σε βάρος του συνολικού καλού. Ο Αρκάς περνά το μήνυμα ότι αυτό από το οποίο πάσχει ο οργανισμός και κατ' επέκταση η κοινωνία μας είναι η έλλειψη ομαδικότητας και συνεργασίας. Ως άτομα είμαστε μια χαρά, ως ομάδα υστερούμε. Επίσης θέλει να τονίσει πως τίποτα δεν είναι περιττό, όλα τα μέλη μιας κοινωνίας είναι σημαντικά, γι' αυτό και πρέπει να βρεθεί τρόπος να συμβιώνουν αρμονικά. Ξέρετε, έχω ανεβάσει πάνω από 100 παραστάσεις, θεωρώ όμως το συγκεκριμένο έργο ιδιαίτερα εμπνευσμένο. Αν και πρόκειται για το δεύτερο θεατρικό εγχείρημα του Αρκά, εκείνος φαίνεται πως γνωρίζει καλά τη θεατρική τεχνική όπως ένας έμπειρος θεατρικός συγγραφέας, ενώ ταυτόχρονα έχει την ικανότητα να περνά με έναν δικό του λεπτό χιουμοριστικό τρόπο τα μηνύματα που θέλει».
Στο ερώτημα ποια ήταν η μεγαλύτερη δυσκολία που αντιμετώπισε ως σκηνοθέτης αλλά και ως ηθοποιός με τα «Επείγοντα Περιστατικά», ο κ. Παπαγεωργίου δήλωσε: «Ο τρόπος που θα αποδίδαμε σωστά τους ρόλους. Δηλαδή πώς θα μπορούσε να μιλήσει ή να κινηθεί ένα όργανο, το Συκώτι, η Χολή, τα Εντερα...
Αυτό το έργο μας ώθησε να γίνουμε ευρηματικοί, να ακονίσουμε τη φαντασία μας γιατί δεν υπάρχει προηγούμενο και έπρεπε εμείς να πλάσουμε έναν νέο χαρακτήρα. Πηγή έμπνευσής μας αποτέλεσαν και τα σκίτσα των πρωταγωνιστών, τα οποία φιλοτέχνησε ο Αρκάς και στα οποία στηριχθήκαμε για να δημιουργήσουμε τις μάσκες που φοράμε στην παράσταση. Ξέρετε είναι πολύ δύσκολη για εμάς η χρήση της μάσκας γιατί είμαστε για δύο ώρες στη σκηνή φορώντας ουσιαστικά μία κάσκα στο κεφάλι...
Αντιμετωπίσαμε όμως και μια πρόκληση με το συγκεκριμένο έργο. Ο κόσμος θα έρθει στο θέατρο για να δει τον Αρκά, αυτό λέει πολλά. Αν δεν είναι Αρκάς θα εκπλαγεί, θα απογοητευτεί... Το κοινό του είναι τεράστιο και όλοι μας ρωτάνε "μα τι κάνετε, παίζετε τα σκίτσα του". Η πρόκληση λοιπόν για εμάς ήταν αυτό ακριβώς να μπορέσουμε να μεταφέρουμε στη σκηνή το χιούμορ του και να διατηρήσουμε την ταυτότητά του».
Θ. ΠΑΠΑΓΕΩΡΓΙΟΥ - Η ΨΥΧΗ ΤΗΣ «ΣΤΟΑΣ»
«Εδώ και 42 χρόνια στηρίζουμε το νεοελληνικό θέατρο»
Ο Θανάσης Παπαγεωργίου δημιούργησε το Θέατρο Στοά το 1971 (το όνομα προέρχεται από την Ποικίλη Στοά της αρχαιότητας). Είχαν προηγηθεί οι σπουδές του στη Δραματική Σχολή του Χρήστου Βαχλιώτη και διάφορες συνεργασίες με μεγάλους θιάσους της εποχής. Τα τελευταία 42 χρόνια έχει καταφέρει να συνδυάζει με επιτυχία τρεις ιδιότητες, αυτές του σκηνοθέτη, του ηθοποιού αλλά και του επιχειρηματία.
«Στο Θέατρο Στοά δώσαμε μεγάλη βαρύτητα στο νεοελληνικό έργο, το οποίο καταλαμβάνει το 80% του ρεπερτορίου μας. Εχουμε φιλοξενήσει τουλάχιστον 40 Νεοέλληνες συγγραφείς, όπως ο Διαλεγμένος, ο Ποντίκας, ο Ευθυμιάδης, ο Τσικληρόπουλος... Το κοινό μας πάντα ενδιαφερόταν να δει κάτι διαφορετικό, κάτι καινούργιο, όπως είναι και τώρα ο Αρκάς».
Για όσους δεν γνωρίζουν
Ο Αρκάς,σπούδασε Αρχιτεκτονική και στα πρώτα του βήματα συνεργάστηκε ως σκηνογράφος στα θέατρα Στοά και Τέχνης. Στις αρχές της δεκαετίας του '80 ασχολήθηκε με τα κόμικς και το κοινό τον αγάπησε μέσα από τα σκίτσα και τους ευφυείς σουρεαλιστικούς διαλόγους του, που γεμίζουν τα συννεφάκια των στριπ. Ο «Κόκορας», το «Γουρούνι», ο «Ισοβίτης», ο «Καστράτο», το «Σπουργίτι», τα «Πειραματόζωα» έχουν αποκτήσει φανατικούς θαυμαστές. Δουλειές του έχουν μεταφραστεί και σε άλλες γλώσσες, ενώ έχει συνεργαστεί με διάφορες εφημερίδες και περιοδικά. Τα τελευταία δύο χρόνια το «Εθνος της Κυριακής» προσέφερε σε επανέκδοση 14 έργα του.
«Με τον Αρκά γνωριστήκαμε μέσα από κοινές παρέες όταν εκείνος, νεαρός αρχιτέκτων τότε, είχε μόλις αποφοιτήσει από το Πολυτεχνείο. Ετρεφε μεγάλο ενδιαφέρον για το θέατρο και έτσι επιμελήθηκε τα σκηνικά και κοστούμια για τέσσερις παραστάσεις που ανέβηκαν στη Στοά: το ''Φώντας'' το 1977, τους ''Θεατές'' το 1978, τις ''Εσωτερικές Ειδήσεις'' το 1979 και το ''Αλλη Κυριακή'' το 1980. Εκείνη την περίοδο έκανε μάλιστα και μια επιτυχημένη έκθεση ζωγραφικής, ενώ λίγο αργότερα αρχές του '80 ξεκίνησε η ενασχόλησή του με τα κόμικς, σημειώνοντας τεράστια επιτυχία.
Πριν από 5 χρόνια έμαθα ότι είχε γράψει ένα θεατρικό έργο, το ''Εχθροί εξ αίματος''. Δυστυχώς το έχασα για μία εβδομάδα όταν το ζήτησα, μόλις είχε κλείσει με τον Βαγγέλη Θεοδωρόπουλο και το Θέατρο του Νέου Κόσμου.
Πρόλαβα όμως το δεύτερο έργο του, τον ''Βιολογικό μετανάστη''. Σύμφωνα με τη δική του επιθυμία παίζονται και τα δύο μαζί, αφού αποτελούν την πρώτη και τη δεύτερη πράξη του ίδιου έργου που φέρει τον τίτλο ''Επείγοντα Περιστατικά''».
- Τους ρόλους ερμηνεύουν οι:Λήδα Πρωτοψάλτη, Θανάσης Παπαγεωργίου, Ευδοκία Σουβατζή, Εύα Καμινάρη και Λεονάρδος Μπατής, ενώ τα σκηνικά και τα κοστούμια επιμελήθηκε η Λέα Κούση.
- Τα σκίτσα του Αρκά μετέτρεψαν σε μάσκες η Μαίρη Ενισλίδου και η Λέα Κούση.
- Οι παραστάσεις δίνονται Παρασκευή και Σάββατο ώρα 21.00 και Κυριακή ώρα 19.00.
- Θέατρο Στοά: Μπισκίνη 55, Ζωγράφου. Τηλ.: 210 7702830,www.theatrostoa.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου